RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENDIDIKAN ISLAM
TINGKATAN 5
1. Mata pelajaran : Pendidikan Al-Quran
2. Tingkatan : 5 Al-Farabi
4. Bilangan murid : 20 orang
5. Tema : Sirah dan
Tamadun Islam
6. Tajuk : Perkembangan
Pendidikan pada zaman Kerajaan Abbasiah
7. Standard Kandungan : Menjelaskan perkembangan pendidikan
pada Zaman Abbasiah
8. Standard
Pembelajaran : i) Mengenal pasti faktor
utama perkembangan pendidikan pada Zaman Abbasiah
ii) Mengetahui institusi pendidikan dan
bidang ilmu yang diterokai pada Zaman Abbasiah
9. Objektif Pembelajaran :Pada akhir pembelajaran, murid dapat ;
i) Murid dapat menyenaraikan faktor utama perkembangan pendidikan pada Zaman Abbasiah
ii)Murid dapat menjelaskan institusi pendidikan pada Zaman Abbasiah dengan ringkas
iii) Murid dapat menyenaraikan 5 bidang ilmu yang diterokai pada Zaman Abbasiah
i) Murid dapat menyenaraikan faktor utama perkembangan pendidikan pada Zaman Abbasiah
ii)Murid dapat menjelaskan institusi pendidikan pada Zaman Abbasiah dengan ringkas
iii) Murid dapat menyenaraikan 5 bidang ilmu yang diterokai pada Zaman Abbasiah
10. Pendekatan : i) Menerangkan perkembangan pendidikan pada
Zaman Abbasiah
11. EMK :
i) TMK - penilaian pengukuhan
menggunakan perisian
permainan
daripada internet
ii) Kreativiti - menggunakan video
12. Bahan
Bantu Belajar (BBB) :
1) Komputer + LCD
2) Speaker
13. Aktiviti
Pembelajaran :
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Catatan
|
Set induksi
(5 minit)
|
Pelajar di tayangkan
dengan sebuah video yang berkaitan dengan pendidikan pada Zaman Abbasiah
|
-
Guru meminta pelajar untuk mengambil perhatian
terhadap video yang ditayangkan
-
Pelajar memberi perhatian terhadap video yang
ditayangkan.
-
Guru meminta pelajar meneka tajuk yang kan diajar
berdasarkan video yang ditayangkan.
-
Pelajar menjawab soalan daripada guru.
-
Guru memperkenalkan yang akan diajar
|
ABM :
Video
Kaedah : Kelas
Teknik :
Sumbangsaran
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Penerangan berkenaan faktor utama perkembangan
pendidikan pada Zaman Abbasiah
|
- Guru memberi penegasan di awal pembelajaran bahawa topik yang bakal dipelajari adalah amat
penting.
- Pelajar memberi perhatian terhadap pengajaran guru.
-
Guru menyebut dan menjelaskan faktor utama perkembangan
pendidikan pada Zaman Abbasiah.
-
Guru meminta pelajar menyebut bersama-sama faktor utama
perkembangan pendidikan pasa Zaman Abbasiah.
-
Pelajar menyebut bersama-sama faktor utama perkembangan
pendidikan pasa Zaman Abbasiah.
|
ABM : Slide Power Point
Kaedah : Kelas dan Individu
Teknik: Syarahan.
Kemahiran: Mendengar dan membaca
Nilai: Tekun
|
Langkah 2
(10 minit)
|
Institusi pendidikan pada Zaman
Abbasiyyah
|
- Guru meminta seorang pelajar untuk membaca teks faktor utama
perkembangan pendidikan pada Zaman Abbasiah
- Guru menerangkan institusi pendidikan pada zaman Abbasiyyah
- Pelajar mendengar huraian daripada guru
mengenai institusi pendidikan pada zaman Abbasiyyah
- Guru meminta beberapa pelajar untuk cuba
menjelaskan institusi pendidikan pada zaman Abbasiyyah
|
ABM :
Buku teks
Kaedah :
Kelas
Teknik :
Syarahan
Kemahiran :
Mendengar
Nilai :
Tekun
|
Langkah 3
(10 minit)
|
Bidang ilmu yang diterokai pada Zaman
Abbasiyyah
|
- Guru
menerangkan peta minda mengenai bidang ilmu yang diterokai pada Zaman
Abbasiyyah
- Pelajar mendengar huraian daripada guru
mengenai ilmu yang diterokai pada Zaman Abbasiyyah
- Guru
meminta semua pelajar membaca peta minda bidang ilmu yang diterokai pada
Zaman Abbasiyyah
- Semua pelajar membaca peta minda bidang
ilmu yang diterokai pada Zaman Abbasiyyah
- Guru
meminta semua pelajar lelaki untuk membaca peta minda bidang ilmu yang
diterokai pada Zaman Abbasiyyah
- Semua pelajar lelaki membaca peta minda
bidang ilmu yang diterokai pada Zaman Abbasiyyah
- Kemudian guru meminta semua pelajar
perempuan untuk membaca peta minda
bidang ilmu yang diterokai pada Zaman Abbasiyyah
- Semua pelajar perempuan membaca peta minda bidang ilmu
yang diterokai pada Zaman Abbasiyyah
- Guru meminta beberapa pelajar untuk
menyenaraikan lima bidang ilmu yang diterokai pada zaman Abbasiyyah tanpa
melihat kepada peta minda
- Beberapa pelajar cuba menyenaraikan lima
bidang ilmu yang diterokai pada zaman Abbasiyyah tanpa melihat kepada peta
minda
|
ABM :
Peta minda
Kaedah:
Kelas
Teknik :
Sumbangsaran
Nilai:
Tekun
|
Langkah 4
(10 minit)
|
Latihan pengukuhan
|
- Guru membahagikan pelajar kepada empat
kumpulan
- Pelajar duduk dalam kumpulan yang telah
dibahagikan oleh guru
- Guru memberikan latihan pengukuhan kepada
pelajar
- Pelajar diminta untuk menjawab soalan yang
diberikan di dalam kumpulan
- Guru meminta wakil setiap kumpulan untuk
menulis jawapan latihan pengukuhan di papan putih
- Guru menyemak jawapan pelajar di papan
putih
|
ABM:
Kertas soalan
Kaedah:
Kumpulan
Teknik:
Perbincangan
Nilai:
kerjasama
|
Penutup
(5 minit)
|
Rumusan
|
- Pelajar diminta membuat refleksi dan
rumusan pembelajaran
- Guru mengarahkan pelajar untuk untuk
membuat kerja rumah
|
Kaedah:
Individu
Kemahiran : kemahiran merumus
|
14. Penilaian Pengajaran
dan Pembelajaran :
i-
ii-
i-
ii-
15. Refleksi
i-
ii-
ii-
Ulasan kendiri :
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ulasan guru pembimbing
:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment